•  Cristina Nuþã


sus

Cristina Nuþã

 

 

Despre visuri ºi inutilitãþi

 

M-am sãturat sã aud cã suntem niște agramați. Niște pupincuriști, care din asta își plãtesc facturile. M-am sãturat sã fiu întrebatã ce facultate e aia. M-am sãturat sã fiu comparatã cu toate pițipoancele pseudojurnaliste. M-am sãturat sã fiu luatã la mișto. M-am sãturat de minți închise, sufocate de mediocritate.

Zilele trecute, în cadrul caravanei BookLand, a fost invitat Moise Guran, ca speaker. Subiectul întâlnirii gravita în jurul visurilor. Cumva sã nu renunțãm niciodatã la visurile noastre, pentru cã numai așa vom face cu drag munca pe care ne-o propunem, asta pentru cã în salã erau în proporție de 90% elevi de liceu. Restul de 10%, studenți la jurnalism. Aproape evident. Dacã nu noi, atunci cine sã meargã la întâlniri cu jurnaliști?

Deloc de neglijat sunt douã fapte. Unul, s-a prezentat în fața noastrã deloc vedetistic, destul de colocvial, îmbrãcat cu ceva care aducea a trening. Iar al doilea ar fi cã sala era plinã ochi, ba chiar stãteau și pe jos, și în picioare, doar sã audã ce are de povestit. Bineînțeles, cum era de așteptat majoritatea publicului a venit pentru el, astfel încât la câteva minute dupã plecarea lui câteva rânduri s-au golit.

El a fost invitat pentru a-și povesti viața, sã dea un exemplu. De urmare a visului de a deveni jurnalist (în cazul dumnealui), împotriva dorinței pãrinților de a deveni avocat.

Dacã în salã se afla și o mânã de viitori jurnaliști discuția s-a dus, evident, în direcția jurnalisticã strict. Ar fi putut fi o discuție chiar frumoasã, dacã nu ar fi scos porumbelul pe gurã. A început prin a ne spune cã „dacã îți dorești cu adevãrat sã ajungi jurnalist, o poți face și dacã nu ai o facultate în domeniu”. Practic ceea ce se întâmplã de ani buni în jurnalismul românesc. Trist rãu. Apoi a continuat prin a ne spune cã „facultatea de jurnalism este inutilã”. Este și mai trist cã spune dumnealui asta. Este inutilã pentru cã ne-am obișnuit sã facã jurnalism tot felul de pseudojurnaliști. Este inutilã pentru cã prezentul din/în jurnalism este urât și pare cã ne bãlãcim în noroi și ne mai și place pe deasupra. Însã nu trebuie sã rãmânã așa. Situația trebuie sã se schimbe, iar asta nu se poate dacã nu acceptãm oameni foarte buni, cu studii în domeniu. Nu credeți?

La sfârșit cred cã și-a amintit totuși de meseria pe care o are și de faptul cã, surprinzãtor sau nu, are studii în domeniu (a urmat cursurile Școlii BBC pentru televiziune) și a spus cã: „totuși, nu e inutil sã faci niște cursuri în domeniu.”

De-a lungul discuției ne-a spus sã ne urmãm visul. Eu mi l-am urmat. Când am spus familiei cã vreau sã fiu jurnalist. Mi s-a spus: bine, bine, dar alege-ți o meserie, totuși. Le-am spus cã jurnalismul este o meserie. Nu sunt convinși de asta. Muncesc de 2 ani sã demonstrez cã jurnalismul nu este tot ce se vede la televizor. Cã, din nefericire, existã și greșeli, ca în orice alt domeniu, și cã din pãcate se întâmplã ca oamenii buni sã nu aibã loc de buruieni. Iar dvs, domnule Guran, ce faceți? Dvs, cel care aveți studii în domeniu, le spuneți alor mei, cã oricine poate deveni jurnalist, chiar și fãrã studii?

Eu sunt doar un exemplu, dar sunt convinsã, cã la fel ca mine sunt mulți, care se luptã cu un sistem dezorganizat. Sau poate este doar rãutate?! Ce-ar fi totuși, dacã un doctor nu ar face facultate, dar s-ar putea numi doctor oricine. Sau un profesor. Sau un IT-ist. Sau un inginer. Ce-ar fi?

Ca în orice alt domeniu și în jurnalism sunt convinsã cã este esențial sã știi cu ce se mãnâncã. Este important sã pleci dintr-o facultate cu niște noțiuni și reguli de bazã. Sã ºtii ordinea lucrurilor, sã știi cum sã-ți faci surse, sã știi cum sã comunici cu ele, sã știi cum sã aduni informațiile, ca mai apoi sã știi care sunt relevante și care nu. Vei ști ce este o piramidã inversatã și la ce te ajutã. La sfârșit, vei fi învãțat deja ce este o știre, cum se face un reportaj sau un interviu.

Se vor gãsi unii care vor spune cã oricine poate învãța toate astea din mers. Nu-i chiar așa! În timpul facultãții, fie cã vrei sau nu, acumulezi experiențã. Scrii pentru revistã, te obișnuiești cu camera și mai apoi cu prompterul, ca, dupã ceva timp, sã deveniți prieteni. Mergi la radio și realizezi emisiuni, te obișnuiești și cu atmosfera de acolo. Și tot așa pânã când, dupã 3 ani, dacã ești destul de bun și nu ți-au luat-o alții fãrã studii în domeniu înainte, îți poți gãsi de lucru.

Pe de altã parte experiența ți-o faci și din cãrțile citite. Și aici vreau sã fiu bine înțeleasã. Nu doar despre jurnalism, ci orice fel de carte, despre orice.

Îmi amintesc cã în primele sãptãmâni de facultate ni s-a spus ceva esențial: „Veți învãța cã în meseria asta totul se învațã”. De la început am fost bãtuți la cap cu faptul cã existã șansa sã fii pus nu o datã, ci de multe ori, în postura de a aborda teme despre care nu știi nimic, iar toatã tevatura asta sã se întâmple cu jumãtate de orã înainte de a intra în direct, spre exemplu. Înveți cã în astfel de situații existã tehnici de documentare, apoi filtrarea informațiilor relevante și mai apoi tehnici de redactare.

Da, și pentru asta te pregãtește facultatea de jurnalism. Te învațã sã transmiți mesajul în așa fel încât sã fie înțeles de cât mai multã lume.

 

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose thetre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey