Xenia Karo

 
sus


Xenia Karo



Chișinău
(1. Spre)

 

ChisinauCum-necum, iată-mă într-o miercuri, puțin după miezul zilei în tren spre Chișinău via București. Chiar dacă nu mai văzusem de ceva vreme câmpiile fac pe niznaiul și-mi bag nasul într-o carte - Intelectualii români și Curtea regelui a lui Coande. (Impresii de lectură, găsești, cititorule, pe raftul cu balsamuri). Din când în când îmi scapă câte un zâmbet, câte o grimasă. Îmi iau seama și mă uit la partenerii mei de drum. În compartiment, în fața mea, o tânără (studentă pe la vreo arhitectură sau vreun design ceva, îmi zic cu ochii în plasa de rafie în care cară o căsuță de carton) e cu nasul într-o carte de "cultură generală". De-a stânga, un domn, la vreo 70 de ani, e cufundat într-o tabletă. Citește ziarele. Nu pot să nu contemplu câteva minute situația asta curioasă. Mai uit de teama că-mi va întârzia trenul și "pierd legătura". Tremură sufletul în mine și din nou mă supăr pe mine pentru că din nou am forțat nota și am pretins hazardului un orar care să-mi convină mie. Coande se burzuluiește la intelectuali și eu mă spariu la gândul că va trebui să fac cale întoarsă.

ChisinauDar ajung în București și mă vâr și eu alături de cei care-mi vor fi... tovarăși de drum până hăt în Chișinău și înapoi. Se face 7 seara și ne bulucim spre tren, drept în cușete. De acum mi se activează duiumul de prejudecăți. Încremenesc când văd pe culoar covoare cât pe ce persane. În micul, minusculul compartiment, alt covoraș din care sare praful până în tavan la cea mai mică atingere. Râdem în hohote (nervoase, după părerea mea). Intrăm-ieșim pe rând ca să ne facem culcuș. Și ne pornim. Stăm și așteptăm. Ca și cum am fi greșit trenul. Ca și cum am fi greșit măcar vagonul. Măcar compartimentul. Și totuși sunt gata să mă arunc în necunoscut!

După vreo oră de oftaturi, se arată în ușa compartimentului însoțitoarea de drum. Ne cere biletele și ne anunță categoric că va reține unul dintre tichete pentru "albituri". Nu înțelegem. Drumul până la Chișinău se simte zdravăn în buzunarele noastre de profesorași-cercetători, prin urmare decontul este vital. Așa că se încinge o bătălie pe tichete. Doamna, calmă și caldă, ne spune cât poate de blând că trebuie să le rețină să deconteze și ea "albiturile". Vorbim toți câți ne nimerim în jurul ei și nimeni nu înțelege nimic. "Trebuie pentru albituri! Doar n-o să le plătesc eu!", "Ne trebuie biletele!". Înfrângem, cum ziceau cațavencii. Doamna ține în pumn bilețelele și tichețelele noastre și ne promite solemn că șeful de tren ne va scrie și ne va pune ștampile și tot ce vrem. Ceea ce a și făcut, nu fără încă o rundă de proteste pe la fiecare dintre cele trei compartimente de cercetători. Ceva mai domoliți de somn acum.

(Poate va ieși pe google povestioara mea, așa că transmit și eu CFR-ului rugămintea în numele celor care călătoresc în Moldova: Dați, domnule, dublu exemplar să nu ne mai certăm ca apucații când trecem Prutul!)

Abandonăm bătălia superior îmbufnați. Și-mi cad ochii pe saltelele și pernele încă neatinse. Aaaa... mă luminez. Ne-a oprit biletele pentru lenjerie. Aaaa... se face lumină în compartiment. Aveam pe jumătate dreptate, adică albiturile erau lenjeria de pat. Pe care o și primim. În țiplă. În câteva minute. Râdem gâdilați de lumina rațiunii și ne mai liniștim.

ChisinauÎnaintăm spre Chișinău criticând tot. Într-un târziu se face liniște. Am adormit. Am adormit gândind că mă voi trezi să văd cum se schimbă osiile. Evident, după atâtea emoții, a doua zi mi-am zis că voi vedea la întoarcere. Habar n-am avut când am ajuns în Chișinău. Vag îmi amintesc de controlul pașapoartelor, de "aveți ceva de declarat?". Am ratat toate emoțiile și descălecăm în Gara Chișinău. Pustiu-pustiu. De la hărmălaia oltenească și bucureșteană drept în pustiu. Cât așteptăm să fim preluați (chiar dacă trenul a sosit cu vreo 15 minute întârziere) facem poze și căutăm să ne confirmăm prejudecățile.

ChisinauÎn 10 minute, gazdele ne îmbarcă într-un microbuz și pornim în descoperirea Chișinăului. Suntem gata să ne hlizim la orice semn. Nu ratăm un magazin pe care scrie mare IARMAROC.

Suntem cazați destul de repede. La rugămintea gazdelor noastre, nu se respectă ziua hotelieră și în câteva minute mă trezesc la etajul 10, Hotel Cosmos, odaia 1002. Nu am cum să ratez omonimia și mă pun pe tastat mesaje către (prietenii din) țară: stau in cosmos, odaia 1002.


ChisinauNu avem răbdare și zburăm din hotel să explorăm. Ajungem la Muzeul de Istorie, unde trebuie să vedem o dioramă despre Cel de-al Doilea Război Mondial. Încet-încet îmi pierd voioșia nervoasă. Explicațiile gazdei mă răscolesc. Cele câteva obiecte moștenite în familie îmi spun în fiecare zi, acasă, despre prigoana din 1918, din 1944 etc.

Înțepenesc cu aparatul de fotografiat în mână și mintea alunecă pe cuvintele care povestesc ceea ce știam, dar cu totul și cu totul altfel. La plecare înhaț (pe 25 de lei moldovenești) o reproducere după statueta feminină de la Gura Căinarului. Și ne pornim singuri pe străzile Chișinăului. Destul de repede, nimerim în piața cu suveniruri de lângă Sala cu orgă. Pâlcuri-pâlcuri de păpuși Matrioșka îmi fură iremediabil inima și mintea.

(Va continua)

 

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey