Mihaela Butnaru
Florentin Smarandache

 
sus

Mihaela Butnaru

Şi altă privelişte, mai plăcută decīt o prăbuşire de cărţi, care ar fi?

13 octombrie
De soare desfac nodul eşarfei, lenevesc īn timp ce bătrīnele īn negru şi albastru īnchis fac paşi repezi pe trotuare, pe scări, pe mijlocul străzii. Nu ştiu unde vreau să mă duc şi mă las invizibil condusă de un domn cu ochelari fumurii, faţă de care păstrez o distanţă detectivistă; mergem īmpreună fără să ne cunoaştem, lent, cu paşii potriviţi, pīnă ne pierdem īn faţa Universităţii.

Trec nehotărītă īntr-o zonă de blocuri īnalte, cu pereţii pătaţi şi afumaţi, cu parterul īntunecat de ierburi.Un băiat citeşte cu voce tare, stīnd cu spatele lipit de paravanul "magazinului universal". Mai īncolo, un cīntăreţ cu vioara apare şi dispare fantomatic cu fiecare om care īi trece prin faţă.

Īn Iaşi e acasă cīnd e aglomerat, cīnd īn autobuze nu mai sunt scaune libere, cīnd toate gogoşile unsuroase şi sărate dispar de pe raft, cīnd ziarele prinse īn cīrlige foşnesc şi trec din mīnă īn mīnă. E acasă cīnd zumzetul e atīt de mare, īncīt nu mai contează numărul autobuzului sau locul de īntīlnire. Ies aburi din clădiri, īntre Palatul Culturii şi Podu Roş nu e loc să arunci un ac. Oamenii trec unul de altul, se evită, se ciocnesc, se scuză, īşi strīng mīinile īn semn de īnţelegere.

Aveam un loc īn oraş aproape ca o cochilie de melc, de fapt, ca o cochilie cu două deschideri, īn care intram şi mă rătăceam: o dată īn aprilie fără soare, o dată īn septembrie cu hainele ude, o dată īn mai ridicīnd din umeri. Chiar şi īn acest loc pluteşte acum muzică şi miros de carne arsă, miros de făină arsă, de plastic īncins la soare. Pe celălalt drum, oamenii adunaţi īn faţa Mitropoliei alcătuiesc un miriapod uriaş, obosit de aşteptare.

Pietrişul de pe aleile Casei Pogor scīrţīie, o femeie citeşte şi īşi leagănă copilul, cīţiva scriitori spun poveşti de acum 30 de ani şi rīd. Īn podul de la Pogor, unde se urcă pe o scară īngustă şi sucită, sunt expuse portretele aceloraşi scriitori. Ironic, nu aflu cine e fotograful, iar persoanele prins īn fotografii se uită indiferent la ele īnsele. Afară, un tīnăr īn negru se ceartă la telefon cu iubita. Şi cīnd ţi-am spus ce ţi-am spus, tu…

Muzica īţi lasă o apăsare īn piept, ca un gol de aer, ca după primul fum de ţigară. Fata care cīntă seamănă cu Katie Melua şi cīnd īi spun asta, rīde discret. Aflu de trupa Univers, notez totul cu un aer serios, deşi văd cum rīsul şi zarva, strīngerea tobelor şi a microfoanelor schimbă trist impresia īntr-un fade out. Dar poate trist īmi vine să spun acum, după ce am stors povestea de amănunte şi scene, fiindcă atunci am trecut repede peste imaginea unui tīnăr shakesperian, cu sacou negru şi bocanci, voit melancolic şi cinic pīnă la a produce stīnjeneală. Cinicii simpatici din autobuz s-ar fi dat la o parte la trecerea lui, şi-ar fi īnchis telefoanele, ar fi tăcut, drumul s-ar fi netezit, aşa īncīt nimeni nu trebuia să īntindă mīna după bara orizontală de echilibru, care e ori prea sus ori īnfierbīntată ori umedă.

Aud īnsă conversaţii īn gol, sonerii stridente şi cīte o voce toropită. Cobor. Īn piaţa Eminescu, maeştii vechiturilor, antichităţilor şi obiectelor uitate s-au īntins īn faţa şirului de magazine şic. Ce vīnd? Timbre, bani, ceşti, cercei, tablouri, fotolii, linguriţe īndoite, mănuşi, cărţi, un car, o păpuşă, un gramofon… La Sophia, cărţile stau să dărīme rafturile, sunt trei cărări īnguste de trecere, dacă scoţi un volum la īntīmplare, rişti să cadă toată construcţia şi altă privelişte, mai plăcută decīt o prăbuşire de cărţi, care ar fi?

Pe domnul cu ochelari fumurii īl regăsesc spre seară; cīnd cu cinci paşi īnainte, cīnd cu vreo şase īn urmă, mergem īmpreună "acasă". Pe o bancă, două bătrīne mănīncă portocale şi vorbesc īnduioşate de sarmale, preoţi şi vremea lor. O femeie merge cu un buchet de flori albe prin mijlocul străzii strigīndu-i Domnului să coboare pe pămīnt.

Comentarii cititori
sus

Florentin Smarandache

Chemarea Indiei

19 decembrie 2004
– Hai īn India! Lilia ţopăie de bucurie.
Drumul pānă la aeroport e ştrangulat, lāngă Los Lunas,de un accident... un truck are cabina turtită, vreo 4-5 maşini depoliţie cu becurile semnalānd, un elicopter īnvārtindu-se pe deasupra...
Maşini puzderie, camioane pe 2-3 mile oprite... Īncepem să ne agităm... Pierdem avionul...
De cānd cu teroriştii şi controalele astea nebune, trebuie să fii cu două ore īnainte de plecare. Ne descalţă, īmi scot cureaua, ceasul, scurta şi trecem prin filtru.

                                                                   *
Aeroportul din L.A. a devenit neīncăpător. Puzderie de lume la zborul spre Hong Kong, īnaintea noastră.
Cāta balenă de avion! Īncap īn el 300 de oameni.

                                                                   *
Avionul spre Seoul plin ochi.
– N-am fost īntr-o adunătură cu numai din ăştia cu ochii exclamă Lilia.
13 ½ ore de zbor Los Angeles – Seoul, wow! Chelnăriţele-s ca nişte păpuşele cu ochi oblici; sunt alese una şi una, parcă-s scoase din cutie. Īn fond ce-s Stewardesele? Rasa galbenă, scrie īn biblie, va stăpāni lumea.

                                                                   *
Am vederea tulbure, roşie de nesomn.

                                                                   *
Cutreierăm jumătate de glob, de la est la vest (spre Indii). Īncă 9 ore de la Seoul la Delhi. Avionul se umple de negricioşi (Lilia zāmbeşte; că eu nu mă deosebesc de ei...! Īn Coreea īi făcusem un "complighionţ" că are nasul mocs ca asiaticii!)
Un matematician romān, Adrian Vasiu, din Cluj, s-a căsătorit cu o indiancă şi au o fetiţă care vorbeşte engleză şi hindi, dar nu şi romānă. Īnainte de a face rezervarea pentru bilete i-am cerut lui Adrian, acum cercetător la Universitatea din Arizona, informaţii despre India.
Īn aeroportul din Seoul, expuse maşini ale companiei DAEWOO care are o filială şi la Craiova.

Trafic infernal īn Delhi
Īn Delhi, ceaţă, dar călduţ. Aici nu e iarnă, iar vara (mai – iunie) e foarte cald.
La aeroport ne-au aşteptat dr. Ajay Kumar Sharma şi fiul său cel mic Shubham.

                                                                   *
Ah, ce aglomeraţie pe străzi! Nu respectă benzile.
Autobuze, van-uri mici, biciclete, motociclete, ricşe, auto-ricşe claie peste grămadă că mă mir cum nu se accidentează! Şoferii s-au obişnuit cu traficul. Dar eu n-aş putea conduce! Taximetristul pune muzică indiană la radio, ne mai īnveselim. Trecem prin oraşul nou, apoi prin cel vechi.
Ameţim, ne doare capul de atāta drum... Volanul maşinilor pe dreapta, circulaţia pe stānga; ca-n Anglia şi Australia.
Tarabe multe, triciclete, homeless-i, cerşetori. Oraşul vechi seamănă cu medina: străzi īnguste, lume multă (īn special bărbaţi, femeile cică stau acasă).
Ajay ne duce la o nuntă indiană unde īntālnesc profesori de la Universitatea Delhi, dintre care dr. Vinod Tyasi lucrează īn Teoria Numerelor. Īmi propune să ţin o prelegere.
Localul nupţial are doi străjeri la intrare, cu halebarde ca-n castelele medievale, decor roşu. Femeile īn rochii sari, bărbaţii la costume. Mireasa īn roşu aprins. Doi-trei copii serveau cafele Cappuccino pe tăvi, iar īn altă cameră autoservirea cu bucate indiene.

                                                                   *
1$ = 43-45 rupies

                                                                   *
Primul templu hindus īn care pătrundem: Hanuman Mandir. Ne descălţăm. Shubham cumpără o coroană de trandafiri roşii, īnşiraţi pe aţă ca o salbă şi puşi īntr-un coşuleţ micuţ, īmpletit. Ne spălăm cu apă tămăduită, suntem miruiţi şi primim nişte bobiţe galbene (am crezut că-s de la vreun fruct exotic, cānd colo erau dulciuri preparate īn cas㠖 "māncarea Domnului" mi s-a spus).
Băiatul lui Ajay nu mai are numele de familie Sharma, ca şi tatăl său, ci Bhardwaj, luat după religie (Brahma).

Amintiri despre Raj Kapur
Ajay are un apartament dat de guvern. Lucrează ca bibliotecar la Colegiul Shyambe, care ţine de Universitatea din Delhi şi scoate revista "Bulletin of Pure and Applied Sciences". La tomurile de matematică şi fizică am contribuit şi eu cu articole – aşa ne-am cunoscut.

                                                                   *
Īn casă are o căţea dalmaţiană cu patru căţei frumuşei şi jucăuşi (albi cu picăţele). Căţeaua "īmbrăcată" īntr-un cojocel pe spate să nu-i fie frig.

                                                                   *
Le spun de celebrul Raj Kapur şi filmele indiene savurate īn Romānia cānd eram copil, īn Bălceşti-ul meu, "Vagabondul", "O floare şi doi grădinari". Īncep să cānt, după ureche, versurile īn hindi:

Mira juta hai japani
Yah patlun inglishtani
Shar pai lal topi russi
Phir bhi hai hindustani.

Kavita, soţia lui Ajay, rāde. La televizor un actor, Jaikis Roy, īmi aminteşte acele vremuri.

                                                                   *
Lakshmi este zeiţă hindusă cu opt māini, călare pe tigru, fiecare mānă simbolizānd lupta, pacea etc.

                                                                   *
Kavita īi pune Liliei un bindi (bulină roşie īntre sprāncene, ca la indience).
Femeile poartă şalvari şi fustă peste.

                                                                   *
Noaptea se auzea un fluierat periodic pe străzi, cică de la gardieni.

Maimuţe şi vaci pe străzi!
Şase inşi īntr-o ricşă mică. Maimuţe şi vaci pe străzi. Biciclete puzderie printre maşini. Există şi ricşe cu tracţiune... umană! Īn loc de cal, se īnhamă un om, īmpinge proţapul ca un armăsar.

                                                                   *
Renu (soţul ei ne schimbă dolarii īn rupii şi ne-a rezervat bilete de avion Delhi – Calcutta şi retur), ne-a dat cāte o păstaie verde cu bobiţe mici īnăuntru şi gust de mentă, numită ilaicha, pentru īmprospătarea mirosului gurii.
Maşinile trec milimetric una pe lāngă alta. Ah, bine că nu conduc eu!
La bazarul Chandni Chowic īnvălmăşeală, īngusteţe, negustori. O coloratură balcanică ai crede! Lilia se interesează de mătase, aur, argint. Numai bărbaţi pe străzi, foarte puţine femei.
Prin Delhi trece fluviul Yamuna. Spălători de profesie, care spală rufele īn rāu şi le usucă pe iarbă ori pe garduri. Crematoriul Nigamboth Gihat (īn religia hindusă morţii se ard).
Camioane pline ochi cu oameni, stau lipiţi ca peştii. WC deschis pentru sexul masculin: un zid cu despărţituri, formānd mici compartimente, unde bărbaţii urinează. Iar pe lāngă ei, la cāţiva centimetri, trec pietoni, autovehicule, ricşe...!
Am īntrebat dacă există WC-uri deschise şi pentru femei. Damele din taxi au īnceput să rādă; femeile n-au aceeaşi poziţie...
Mamă, ce aglomeraţie pe străzi! Bărbaţi legaţi la cap cu fulare şi basmale, parc-ar fi jumătate muieri.

(Fragmentul face parte din volumul India magic㠖 note de călătorie, Ed. Offsetcolor, Rāmnicu Vālcea, 2005)

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĆ¢tre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey