Xenia Negrea

 
sus

Xenia Negrea

 

 

Pe urmele lui Dumnezeu

 

paul aretzu muntele viuPaul Aretzu, Muntele viu (note de drum), poem în mai multe părți, Editura Pleiade, Satu Mare, 2016

Ca în orice rătăcire, de fiecare dată se găsește cineva care știe/simte/ îi este dat pur și simplu să țină drumul corect, în timp ce semenii încearcă noi cărărui, încearcă să le găsească sau să le facă. De fiecare dată, la fiecare răscruce e cineva care știe când să se oprească sau când să îngenuncheze să se roage, când să se ridice și să plece. Nu poate să ne spună. Nu poate să ne arate. Ține de noi dacă îl simțim, dacă îl recunoaștem, dacă ne luăm după el, dacă ascultăm ce nu ne spune și vedem ce nu ne arată. Cred că un astfel de ins este poetul Paul Aretzu, încartiruit de breaslă mult prea simplu și mult prea repede drept poet religios (cel mai etc.).

Pentru mine, Paul Aretzu este poet. Livresc și inspirat, își vede, adică, de poezia sa „alcătuită din inspirație și expirație” („proba plecării, venirii”), din firescul neliniștii, din nevoia răspunsurilor. Aretzu nu încearcă. Nu testează. Nu provoacă. Nu experimentează. Își permite, cel mult, luxul unei logolatrii, ispită inevitabilă în lupta interpretativă cu semnele și cu simțurile.

Paul Aretzu nu se supune textului, ci caută sensul. De aceea, fiecare volum al său este o călăuzire spre nucleele dure de semnificație, spre sursa inepuizabilă și profundă a marilor întrebări. Cartea, cuvântul și Dumnezeu sunt, de aceea, punctele din care reiese lumea (sa lirică). Poezia, sensul și germinația țin loc de răspunsuri, după cum moartea e trecere, iar viața, memorie:

…pâinea are în ea

sunetul vântului printre spice. În pâine sunt

oasele și măduva psalmilor („proba plecării, venirii”12)

Volumului de față circumscrie încleștarea dialogică a contrariilor, a călătoriei și a sedentarismului, a muntelui și a pustiului, a sensului și a cuvântului, a vieții și a creației, a îndumnezeirii omului:

umblăm prin pustiu ca furnici. căutăm cuvânt

fără imagine. să ne botezăm în el. („proba plecării, venirii”19)

Muntele viu este promisiunea către firul de nisip captiv în pustiu, căci în fiecare sine se deschide urcuș către Dumnezeu:

intrând în poarta numită Dumnezeu. deschisă

la perete în sine. în pustiul viu unde fiecare

grăunte de nisip este însuflețit („un fel de autobuz intelectual”)

Sensurile la care ajunge după traversarea pustiului sunt răsplata care pulsează în muntele jertfei. Trecând prin simulacre, prin biciuirea ironiilor, prin iluziile hiperbolei și ale biografismului orgolios, ajungând pe culmile aspre ale gândului suprem, poezia lui Paul Aretzu își urmează firesc traseul către expresivitățile temerarității: 

…muntele e/ viu. cu miez de diamant. în care primim

înviere: fruct de la înalt. ne-mpodobim cu

straie de zăpezi. ce topesc sub razele

soarelui nerăsărit. („cu aripi de muscă și cu trup de elefant”)

 

Cred că Paul Aretzu este cel mai inspirat poet al Olteniei de azi.  

 

 

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey