MD - Radu Marini, 'Vinovați de umor'

 
sus

Marius Dobrin

 

Istoria umorului ca spărgător de ziduri

Radu Marini,  Vinovați de umor,Editura MAN, 2016

copertaMulte sunt petele albe de pe harta istoriei din anii de comunism ai României. De aceea orice mărturie este binevenită, atâta vreme cât încă mai trăiesc aceia care pot povesti ceea ce au văzut atunci. Când au ce povesti și din ceea ce au făcut, o dată mai mult e de prețuit. Inclusiv în ceea ce privește umorul. Ca toate în comunism, a avut și umorul o altă față în comunism, supus propagandei și cenzurii, condiționări fundamentale care l-au marcat și în bine și în rău.

S-au scris cărți despre bancurile politice, s-au editat albume cu caricaturi subversive dar abia acum avem și o primă carte despre grupurile de umor. Adică despre acea formă de manifestare care a apărut ca reacție ironică la adresa deja desuetei brigăzi artistice, instrument creat de propagandă dar care, în funcție de talentul unora sau altora, mai deturnau, pe alocuri, sensul mesajelor.

mesaj1'Mesaj', iată cuvântul cheie de la care a plecat și istori aceasta. Eram la liceu când am auzit despre ceea ce se petrecea la Casa Studenților, oaza în care sistemul mai slăbea robinetul. În 1976 am avut prilejul să văd cu ochii mei despre ceea ce era vorba. 'Mesaj Grup', cel dintâi grup de umor cu anvergură, cu evoluție de durată, abia acum are prilejul de a fi consemnat într-o carte.

Printr-un concurs de împrejurări, 'Prăvălia Culturală' a consemnat amintirile unuia dintre membrii acestui grup, Mircea Năstasie:
(http://www.pravaliaculturala.ro/odicolonuri_2013-9.html).

mesaj2A fost nevoie de perseverența și de pasiunea insistentă pentru umor a lui Marian Rățulescu, membru al altui grup de valoare, ca să apară cartea Vinovați de umor, ca istorie de gen. Dorită, de către autor, panoramă a evoluției grupurilor de umor din Craiova, grupuri care au evoluat la nivel național, stabilind borne de drum.

Dacă 'Reflex Flacăra' ar fi, istoric vorbind, scânteia de la care s-a pornit, 'Mesaj' și 'Pro-Parodia' au definit clasicismul genului. 'Vacanța Mare' a reprezentat o altă treaptă, rebelă, deci curajoasă, înainte de 1989, tot mai profesionalizată și comercială în anii prolifici de după căderea comunismului. Singura replică cu greutate, în acest clasicism al umorului, a reprezentat-o, desigur, grupul 'Divertis', dator, la rândul său, de a-și scrie memoriile.

Radu Marini a gândit această carte ca pe o colecție de amintiri ale protagoniștilor dar și ca pe un joc comic, drept care și ideea de prezentare a căpătat forma unui dosar, rezonant celor grave din arhiva nesfârșită a Securității. Fișe de urmărire, note informative, rezoluții...

pp1În primul rând trebuie apreciate semnele materiale: fotografii din spectacole, imagini de afișe, tăieturi din presa vremii. Din păcate acea presă era puternic manipulată, cea de provincie la maximum, de unde și relatările sunt nu doar în limba de lemn a timpului dar și departe de impactul real al acestor grupuri în receptori. Ziariști colaboraționiști, securiști buni și securiști răi, o lume de tristă amintire.

Importante sunt consemnările avatarurilor și eforturile de a putea spune cât mai mult cu, desigur, umor și, mai ales, spirit. De altfel Viorel Pîrligras descrie excelent modul în care s-au născut ideile unor numere de mare impact, unde încărcătura mesajului era copleșitoare.

cenaclulCartea este inegală dar partea de documentare reprezintă minereu de calitate. Apoi Vinovați de umor deschiede mai multe drumuri ce trebuie urmate. De exemplu o istorie a Casei Studenților, a fenomenului artei studentești (Tony Bold, Cornel Bălosu, Lari Ștefănescu). Apoi segmentul artei amatoare, unde s-au remarcat talente de mare consistență și benefice în ceea ce privește împotrivirea la pervertirea oficială.

Radu Marini amintește cele câteva concentrări de top în privința umorului de calitate, spectacole-festival care ar intra într-o arhivă de aur dacă s-ar găsi înregistrări. Cu nume care au făcut carieră, precum Ghighi Bejan, Doru Octavian Dumitru. Autorul cărții a avut și inspirația de a presăra peste tot explicații de dicționar pentru tinerii de azi, spre a înțelege lumea de atunci, spre a simți mai bine pulsul acelui tip de comunicare și de umor.

Să consemnăm numele celor care au făcut istorie:

  • 'Mesaj' (1974-1984): Dan Coveianu, Mircea Năstasie, Șerban Chiosan, Richard Ștefan, Lucian Popescu;
  • 'Pro Parodia' (1980-1993): George Călugăru, Marian Rățulescu, Emil Rădinoiu, Doru Sereș, Eugen Mihai, Viorel Pîrligras, Ionuț Neagoe, Doru Ionică;
  • '9Fix' (2002-2005): Marian Rățulescu, Cristi Mihuțescu, Alin Plăviț, Ion Tămași, Cristi Manolescu, Lari Giorgescu, Adrian Curcă;
  • 'Vacanța Mare' (1988-până în zilele noastre): Radu Pietreanu, Mugur Mihăescu, Dan Sava, Felix Sava, Emil Rădinoiu etc)

ppCartea merită o ediție revizuită, pentru a înlătura erorile de corectură și câteva neconcordanțe de date tehnice, spre a rămâne și un obiect în întregime frumos, având în vedere și coperta și calitatea tipografică.

Vreau să închei cu un fragment din cea mai emoționantă amintire evocată de Marian Rățulescu. Despre cel mai consistent număr al grupului 'Pro-parodia', Zidul.

„După fiecare spectacol încheiat noi mulțumeam publicului cu o înclinare a capului și le uram 'bună seara'.[...] Apoi, după ce înclinam capul, mimam că ne loveam de un zid. Imaginar. Împreună ne mobilizam și la un semnal îl ridicam cu o forțare colectivă după ce, în prealabil, Emil se smucise ca să-l aducă la nivelul mâinilor noastre.”

Apoi descrie cum la un festival desfășurat la Bistrița au fost vizitați de un grup de prieteni și au făcut un fel de workshop spontan. În seara spectacolului au ajuns din nou la cunoscutul final.

„Când au început ai noștri să smucească zidul imaginar nu mică le-a fost mirarea când gașca de la Bistrița s-a alinia pe lângă noi săltând cu forțe reunite acel zid imaginar care despărțea multe lumi.”

 

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey