Xenia Karo

 
sus

Xenia Karo

 

Un romancier de cunoscut

(Ion Catrina, Castele de nisip, Editura Sitech)

 

ion catrina castele de nisipIon Catrina este un romancier oltean, dintre cei mai consecvenți cu sine și, poate de aceea, mai puternici. Romanele sale (Urmașul, Păpușa de sticlă, Potecile destinului etc.) îmi par o reverență în fața logicii implacabile. Fiecare dintre personajele construite nu trec de hotarul hârtiei, de sensul lor de simpli pioni pe tabla nu a destinului, ci a sensului. Pentru romancier literatura este pânza convenției, pânza pe care se proiectează realitatea, pe o scară de 1 la 1000000 (ca și în alte rânduri, scriitorul notează hors concours: „orice asemănare cu realitatea nu este tocmai întâmplătoare. Numele personajelor a fost schimbat din motive lesne de înțeles”, p. 308).  

Romanul Castele de nisip ne pune încă din titlu pe drumul deznodământului, însă fără ca acest lucru să însemne detensionare. Dimpotrivă, narațiunea se urmărește febril, analeptic, în deplină conștiență a convenției, ca într-un spectacol de teatru, în care scena (hârtia, în cazul nostru) este un privilegiu al privitorului/cititorului, care altfel nu ar fi putut cuprinde cu mintea și cu privirea întregul destin. Un el și o ea se joacă de-a curajul și ajung ca tot restul scurtei lor existențe să caute să se smulgă din capcana în care îndrăzniseră să se arunce. Fiecare gest, însă, îi duce mai aproape de meritatul deznodământ.

Jocul actorului, respectiv virtuțile scriitorului ne scot sau ne alungă din vârtejul destinului personajelor. În cazul de față, fraza limpede, ceremonioasă ne ține aproape de fiecare personaj. Tiparul arhetipal este vindicativ: răul este pedepsit. Fidel gândului său, autorul nu ne lasă nicio clipită să simpatizăm vreo mască și să ne gândim măcar la o derogare. El însuși pare uneori enervat de îndrăznelile propriilor personaje și îi pedepsește cu câte un calificativ altfel de nepermis unui narator detașat. Femeia ispititoare și fecioara sunt arhetipurile-pilon ale cărții. Între aceste două făpturi din hârtie și logică evolueză principiul masculin, reprezentat aici prin arhetipul bufonului. Cauza tuturor (era să spun lucrurilor) tramelor (pozitive sau negative) este femeia, cea care domină masculinitatea redusă la pulsiuni sexuale. Cuplul de aici rezultat păcătuiește (și plătește) prin autoiluzionare.  

Romancierul Ion Catrina merită o vizibilitate mult mai bună. 

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey