Nicolae Coande - Intelectualii români și Curtea regelui

 
sus


Xenia Karo 

Bine despre rău

 

Nicolae Coande, Intelectualii români și Curtea regelui, Editura Tracus Arte, București, 2011, 280 pp.

Poate că îmbătrânesc (ceea ce nu cred), poate că sunt prea tânără (ceea ce tind să cred), dar mi se pare că în România ultimilor ani s-a ales praful până și de discursul etic. Nimeni nu mai poate rosti un cuvânt care să ducă în zona bunului-simț fără să cadă în ridicol, fără să sune asurzitor a gol, fără să nu fie acoperit de miasmele ridicolului. Desigur, televizoarele, ziarele, radiourile, cărțile etc. emit 24/7 discursuri despre "așa da, așa nu", însă fără să le mai creadă cineva. Când ne trezim în pană de idei sporovăim despre "cum trebuie făcut", "despre ce trebuie făcut", "despre ce s-ar cuveni", "despre ce e normal/anormal" despre, vai!, bine musai versus rău. Dojeni înlăcrimate, degete amenințătoare, oftaturi inteligente. Nu vrem să mai auzim despre ce e bine și ce e rău. Încrâncenați, rezistăm în fața a ceva, pentru ceva cum putem, cum vrem, cum credem.

Probabil în paragraful anterior am descris doar propria mea atitudine față de "sfaturi", față de discursurile etice și deontologice. Îmi veți înțelege, așadar, bucuria cu care am descoperit articolele poetului Nicolae Coande strânse în volumul Intelectualii români la Curtea regelui. Articolele (comentarii și eseuri) publicate în diverse reviste literare se adună nu într-o culegere, ci într-o carte. Mulți dintre articlierii care și-au adunat textele în cărți au pierdut nu doar fierbințeala actualității, ci și, implicit, forța expresiei. Intervențiile, poate primite elogios la "revista presei", și-au pierdut vioiciunea și au ajuns semne anemice ale trecerii vremii. Foarte rar, textele reactive ale actualității trec de proba perfectului simplu. Cred că textele din această carte sunt dintre cazurile foarte, foarte rare.

Poate pentru că e poet (bun), poate pentru că e oltean (clasic), poate pentru că e liber (fără determinant), Nicolae Coande își trece sub nume o carte spectaculoasă prin temă (intelectualul român) și atitudini (revoltă și admirație), prin subiecte-pretexte (cărți, semnături tari sau nu), dar mai ales prin expresie.
Din biroul său de la Teatrul Național are sub privire teribilul bulevard craiovean A.I. Cuza. Când nu-și aruncă privirea în strada aceasta teribilă, scormonește pe net, în cărțile care, evident, stau să se prăbușească, și prin revistele așezate deja în stive din care, din când în când, extrage câte una să-ți citească un pasaj care i s-a părut interesant. Probabil privirea aceasta plimbată când pe stradă când prin cărți îi cară în expresii o Craiovă (și o Românie) tăiată în lung și-n lat de foști activiști de partid, de foști securiști, de oportuniștii vremurilor trecute peste care se cațără oportuniștii vremurilor prezente. Văzut așa, și pe stradă, și în cărți, intelectualul își pierde, ca și publicistica-i, cununa înțelepciunii pure. Pe urmele lui Leszek Kolakowski, Nicolae Coande nu-i vede pe intelectuali dincolo de "dorința de a se face utili și de a-și pune pe frunți dospite de gândire lauri de plastic" (p. 8).

Poetul (căci tot poet este și aici) își alege cărți de la care pornește în drăcești comentarii. Nu se sfiește să arate oamenii în care crede: Petre Pandrea, Paul Goma, Ion D. Sîrbu. Forța pe care i-o dă poezia îl ajută să se uite drept la "fața hâdă a istoriei noastre recente" (p. 56). Aceeași forță îi dă libertatea să aibă enunțuri tari precum: "Am aplaudat în picioare gestul de o bărbăție rară al lui Vasile Paraschiv" (p. 61). Are câteva repere morale și intelectuale, are o credință și în numele lor se revoltă. Crede în caracter. Crede în operă și în caracter. Și nu poate accepta opera însângerată de ghearele lichelismului.
Iată-l, de pildă, orbit de furie, din cauza felul în care 'ntelectualul prezentului se crede dumnezeul istoriei, din care l-ar scoate pe un Petre Pandrea: "...inclusiv în Craiova, orașul unde complota cu bancherul Ion Gigurtu pentru o Universitate locală, există cretini cu diplomă care susțin că Pandrea nu are... operă. Cel care a stat cinci ani în bibliotecile Berlinului (iubita mea Staatsbibliothek, cum îi plăcea să spună) se vede azi redus la condiția de scriptor oarecare de indivizi pentru care cartea este un profit material în ordinea profesiunii de conțopiști cu catedră. Nici măcar nu ne putem imagina cât de retardați suntem față de condiția de intelectuali europeni probată de figuri ca Pandrea și Sîrbu" (p. 69). Sau, câteva pagini mai departe, iată-l cum încheie imperativ categoric un articol despre Sîrbu: "Rog studiu aprofundat al «prietenilor» craioveni ai lui I.D. Sîrbu și deconspirare în timpul vieții" (p. 85).

Coande nu "ține discursuri". Nu ne spune ce e bine și ce e rău. Ne pune la buna dispoziție o carte despre cum vede el lumea aceasta pe care nici noi n-o mai înțelegem: "în România totul este acomodabil cu totul, afacerile se pot face și cu adversarii ideologici de odinioară, lupii se înfrățesc cu mieii de ieri (deveniți ei înșiși lupi azi), în numele unei false civilități care maschează rânjetul acelui "ne înțelegem noi", politica și literatura sunt una mai departe, ca în comunismul oriental căruia Paul Goma i-a fost cel mai reprezentativ opozant, dacă nu singurul" (p. 88).

 

Comentarii cititori
sus

 


modern modernism postmodern postmodernism poesie realism realistic fantastic essay critique chronique poete dictionnaire prose theĂątre lyrique lyrisme vers lettre voyage hyperbole libre interwie revue metaphore philosophie sens film movie event translation relation cinema nick hornby simona popescu ana blandiana t.o. bobe liviu antonesei cornel mihai ungureanu corina ungureanu mircea cartarescu gabriel liiceanu paul goma andrei plesu bogdan suceava nina simone neil young high fidelity ghost world eternal sunshine jim jarmusch bill murray steve buscemi mircea martin matei calinescu norman manea virgil duda tolstoi dostoievski puskin cehov suskind inoue kawabata mishima berberova bulgakov quignard yourcenar leif panduro paulo coelho andrei makine alessandro baricco peter esterhazy hubert lampo par lagerkvist richard bach durrenmatt boll adolfo bioy casares llosa daniel keyes carlos fuentes botton modiano tennesee williams frabetti mccullers walser doxiadis page golding lindgren musil mann hemingway lenz kertesz capek ulitkaia sebastian eliade cioran noica bernanos werfel duras joyce nabokov soseki atxaga krausser guimard cusack scarlett johansson breban papillon empire falls tismaneanu pfeiffer bridges mircea ivanescu twain jessica fletcher james stewart katherine hepburn spencer tracy angelina jolie steven segal will smith rossini lucescu lone star felini antonioni barnaby seinfeld humanitas polirom zeus amelie russel crowe charlotte gainsbourg iben hjejle peter pan dickens bronte bruel hitchcock burroughs dinu flamand woody allen johnny depp andie mcdowell john ford pietje bell jules et jim almost famous chaplin john voight sommersturm travolta uma thurman friends ally mcbeal daphne du maurier steve martin liv ullman mumford john fante fitzgerald manet monet degas che guevara renoir hugo virginia woolf ed harris marta petreu gabriel andreescu burt reynolds pacino de niro monroe dean martin elvis mathieu madison county clint eastwood meryl streep blow up zatoichi mihalkov miller james stewart thora birch terry zwigoff thornton montesquieu cassanova closer julia roberts hugh grant modigliani verdi bloody sunday chain reaction before sunset ethan hawke julie delpy faulkner bukowski sartoris gombrowicz montherlant marquez proust sabato saint-exupery steinbeck ishiguro tuca dominguez julia kristeva dan brown lincoln jeffrey archer robin cook agatha christie poirot colin forbes john grisham bill clinton bush ioan paul tolkien umberto eco leonardo da vinci van gogh roald dahl manolescu paleologu iron maiden sharon stone madonna sarah hall kurt vonnegut anthony burgess salman rushdie isabel allende henry miller anais nin martin heidegger blochmann hannah arendt jose ortega y gasset julius evola celine camus cohen beatles lovinescu maiorescu eminescu calinescu plotin purcarete nietzsche montaigne lossky evdokimov aristotel shakespeare hamlet blaga ionesco djuvara yoga olimp bloom medeea oscar wilde coen paraskevopoulos macbeth american beauty harold pinter stoiciu john cusack amedeus marivaux dumas iglesias titanic mena suvari kevin spacey